Een klant? Wat interessant. Het verschil tussen klanten en lastige mensen …

Een klant. Welke ondernemer is daar niet mee bezig? De klant is immers koning! Een motto dat veel ondernemers hanteren. Maar hoe ziet dat er uit bij jou; een klant… Weet jij het verschil tussen klanten en lastige mensen?

Een klant …. wat interessant

Ondernemers geven vaak een wel heel ruime betekenis aan het begrip ‘klant’. Er wordt nogal snel gezegd dat iemand ‘een klant’ is voor het bedrijf. Zowel door startende als door heel ervaren ondernemers.
Meer klanten’ staat centraal in het bedrijf. Daarbij neemt men de letterlijke betekenis van een klant over uit de Dikke van Dale. Daarin staat als betekenis van een klant: ‘al of niet vaste koper’. Oftewel: Iemand die (al dan niet regelmatig) tegen betaling, producten of diensten afneemt.

Het verschil tussen klanten en lastige mensen

De meeste bedrijven nemen de letterlijke betekenis van het woord klant als uitgangspunt voor hun bedrijfsvoering. De processen en (diensten of) producten worden er op afgestemd. Alle pijlen worden gericht op meer offertes, meer orders, meer klanten.

Daarmee wordt indirect ook de winstgevendheid van het bedrijf bepaald. En dáár gaat het voor veel bedrijven al fout. Als je een (succesvol) bedrijf wilt opbouwen dan zul je als ondernemer een verschil moeten maken tussen klanten en ‘lastige mensen’.

Tip – Nieuwe definitie van het begrip klant
Lastige mensen: ‘mensen die me werk bezorgen’
Klanten: ‘mensen die een (wezenlijke) bijdrage leveren aan de winst van mijn bedrijf’

Wat maakt dit verschil zo belangrijk?

Als je het verschil leert maken tussen deze twee groepen, dan ga je anders met ‘lastige mensen’ om dan met klanten. Want de klant is inderdaad koning, maar je moet niet iedereen die je werk bezorgt tot koning kronen.
Mijn stelling is dat wanneer je niets kunt (of mag) verdienen aan iemand die iets bij je koopt, dan kun je die persoon maar beter niet als ‘klant’ bestempelen (tot koning kronen). Doe je dat wel, dan heb je het de hele week druk, maar verdien je niets. En als je niets verdient, dan kun je het maar beter niet te druk hebben.

Tip
De klant is koning, maar je moet niet iedereen die je werk bezorgt tot koning kronen.

Op het moment dat je durft te kiezen voor klanten in plaats van voor ‘lastige mensen’ verhoog je niet alleen je rendement binnen je onderneming. Je krijgt ook écht meer klanten en hebt minder last van lastige mensen.

En vervolgens; meer klanten

Als je het begrip klant hebt teruggebracht tot ‘mensen die een bijdrage leveren aan je winst’, dan heb je vervolgens nog verschillende manieren om een verdeling te maken tussen klanten die veel of weinig winst opleveren. Hier vind je meer over terug in ‘Ken je klant en verbeter je resultaat’  en ‘Klantprofiel bepalen met de RFM analyse’ . Twee artikelen die gaan over hoe je klanten kunt onderverdelen om het rendement van je bedrijf verder te verhogen. Door een serieus onderscheid te maken tussen ‘lastige mensen’ en klanten, werk je écht aan je bedrijf! Door meer klanten aan je bedrijf te binden en de winst binnen je bedrijf te verhogen.

Afscheid nemen van lastige klanten – Hoe doe je dat?

Wees zeker van je zaak. Maak een snelle, korte analyse van die lastige klant. Kost hij inderdaad zoveel tijd en gedoe? Neem dan slim afscheid. Lees hier Hoe je dat doet. Of is het gewoon niet jouw type mens? Ook dan mag je gerust afscheid nemen, maar weet dat het dan ook ten koste van de omzet én de winst gaat.

Wees hoffelijk. Het is niet verstandig om plompverloren te zeggen: “Wij willen geen zaken meer met u doen!” Zeg op een nette manier ‘nee’ tegen hun onredelijke eisen of wensen. Bijvoorbeeld: “Het spijt me heel erg dat wij geen overeenstemming kunnen bereiken; toch hoop ik dat wij in de toekomst uw wensen kunnen vervullen.” Vaak is de weigering al voldoende om de klant naar de concurrent te sturen.

En wees duidelijk. Draai er echter niet om heen met allerlei twijfeltaal (“misschien kunt u …”, “wellicht is het beter als …”). Als het kwartje bij de klant maar niet wil vallen kun je gerust zeggen “Het lijkt ons beter als we hiermee stoppen …” of “Op deze manier verdienen wij niets meer aan uw opdracht(en), daarom …”.

Tip
Als je niets kunt (of mag) verdienen aan iemand die iets bij je koopt, dan heb je het de hele week druk, maar verdien je niets. En als je niets verdient, dan kun je het maar beter niet te druk hebben.

meer klanten met een bedrijfsadviseur?

Heb je behoefte aan meer klanten? Vind je het spannend om deze uitdaging aan te gaan en heb je daar graag inspiratie en/of hulp bij? Bel +31 85 002 81 63 voor het maken van een afspraak en dan laat ik jou zien hoe ook jouw bedrijf aan meer klanten komt.

Afbeelding van ashish choudhary via Pixabay

Origineel weergeven