Hoe doe jij dat als accountant?
Hoe doe jij dat als accountant?
Hoe controleer jij of je nog ‘op koers ligt?’ Vreemde vraag van een bedrijfsadviseur wellicht….. Maar zeg eens eerlijk: is het bij jou ook ‘de slager die zijn eigen vlees keurt?’. Oftewel zeg jij tegen jezelf dat je het goed gedaan hebt? En hoe reflecteer jij op je eigen presteren?
De vraag
De concrete vraag: “hoe presteer ik als accountant”, krijg je als bedrijfsadviseur niet snel van een accountant. Een accountant is zelf namelijk bedrijfsadviseur. Toch?....
Het werkelijke probleem
Tja, daar zit wat in. Een accountant is zelf vaak ook (in meer- of mindere mate) een bedrijfsadviseur. Feit is dat hij/zij bezig is met het adviseren van ondernemers en bedrijven. Wat is dan het probleem? Nou, wat blijkt: accountants lopen tegen dezelfde uitdagingen aan als 'gewone' ondernemers. Jij houdt jouw klanten (zakelijk), de spiegel voor. Maar wie doet dat bij jou? Een concullega? Een vriend? Welke sparringpartner gebruik jij om er voor te zorgen dat je scherp blijft?
Wat gaat er mis?
Doordat accountants in zijn algemeenheid: gestructureerd, zelfstandig, loyaal en analytisch zijn en over een hoog kennisniveau (op fiscaal, juridisch, administratief en bedrijfseconomisch vlak) beschikken, een sterk netwerk hebben blijkt dat ze dé vraagbaak zijn voor het MKB. Dat in combinatie met steeds veranderende wetgeving en de druk om zo efficiënt mogelijk te werken (en dus te kijken naar-, en investeren in-, automatisering) zorgt ervoor dat ze het ongelofelijk druk hebben.
In de praktijk lopen veel accountantskantoren tegen de volgende uitdagingen aan:
- te weinig tijd om klanten actief te adviseren;
- tekort aan mensen (vooral assistenten zijn erg in trek);
- (te) hoge werkdruk (bij medewerkers, maar ook bij de vennoten zelf);
- gebrek aan kritische zelfreflectie als het gaat om het eigen commerciële gedrag;
- te weinig tijd voor innovatie.
De oplossing
Door zelf als accountant een externe adviseur in te schakelen die kijkt waar jij een blinde vlek hebt, krijg je inzichten die je niet verkrijgt door zelf je prestaties te beoordelen. Met het speciaal door Luuk Haegens (Management Kompasgroep), Ton Wouters (Ton Wouters Klantwaarde) en Edwin Joosten (Bedrijfsmaat) ontwikkelde RITT programma (Rendement Implementatie Transitie Traject) ben jij met je accountantskantoor klaar voor de toekomst. Doordat Management Kompasgroep als geen ander de strubbelingen kent waar accountants tegenaan lopen én alle branchecijfers van deze beroepsgroep kent is dit voor jou als accountant de pérfecte kans om te kijken hoe je er met jouw kantoor voorstaat (in vergelijking met je branchegenoten). Samen brengen we in kaart hoe jij met jouw kantoor deze uitdagingen het hoofd kunt bieden en snel klaar bent voor de volgende groeistappen.
Gevolg
Eerst en vooral krijg je inzicht, maar ook praktische handvatten waar jij en je collega’s mee aan de slag kunnen. Met name ook medewerk(st)ers van kantoren die dit traject doorlopen ervaren meer betrokkenheid en voelen zich meer gewaardeerd. Daarnaast krijg je weer meer tijd voor klanten, waardoor ook je klanttevredenheid stijgt. En als laatste heeft het ook nog een positieve invloed op het rendement!
- Heb je een accountantskoor en ervaar je op dit moment druk?
- Kom je gevoelsmatig te weinig toe aan proactief advies?
Laat ons, jou uitdagen. Bel met:
Luuk Haegens (06 – 4826 4244)
Ton Wouters (06 – 2291 4980)
of Edwin Joosten (06 – 5375 6903)