Omzet verhogen? Lees hier de 4 meest effectieve tips!

Omzet verhogen. Welke ondernemer wil dat nou niet? En het liefst op korte termijn! En bij voorkeur zo effectief mogelijk. Maar hoe verhoog je je omzet dan? Hoe pak je dat aan voor de korte termijn? En voor de lange termijn? Wat is het probleem? Maar belangrijker nog: Wat is de oplossing? In dit artikel wordt duidelijk hoeomzet verhogen’ daadwerkelijk is toe te passen in de praktijk.

omzet verhogen op korte termijn

Tip 1. Prijzen verhogen

De omzet verhogen op korte termijn op de meest effectieve en snelst toepasbare manier:
je prijzen verhogen voor je product of dienst. Open deur of niet, maar dát is iets waar je vandáág mee kunt beginnen. Sneller kán niet. Toch krijg ik bijna altijd bij opdrachtgevers te horen; ‘ja maar in onze branche werkt dat niet hoor’ of ‘dan lopen ze naar mijn concurrent, want die heeft dezelfde prijsstelling’ en meer van dat soort argumenten om aan te tonen dat het verhogen van de prijs niet mogelijk is. Toch blijkt iedere keer weer, dat in de praktijk je omzet stijgt en dat er veel minder klanten weglopen dan waar jij rekening mee houdt. Mocht je een prijsverhoging willen verkopen, lees dan ook eens het artikel ‘prijsverhoging verkopen, Hoe doe je dat’.

Tip 2. Geef aandacht

Je omzet verhogen op korte termijn kan ook op een andere, heel effectieve manier; nl. zorg ervoor dat je aandacht geeft aan je bestaande klanten. Uit meerdere onderzoeken blijkt namelijk dat het veel makkelijker is om meer omzet te behalen uit je bestaande klanten. In de praktijk blijkt echter dat dit verrassend weinig wordt toegepast in de praktijk. Sterker nog; 68% van de klanten die verdwijnen bij bedrijven, geven aan dat dit te wijten is aan een gebrek aan aandacht. Met andere woorden; besteedt meer aandacht aan je bestaande klanten, dan kun je je omzet verhogen!

Je kunt je omzet verhogen bij bestaande klanten, doordat je ze activeert waardoor ze wéér bij je kopen.

Je kunt ook je omzet verhogen bij bestaande klanten, doordat je ze méér (producten/diensten) verkoopt.

Wanneer je je bestaande klanten analyseert (d.m.v. een R,F,M analyse) dan kun je nóg meer gebruik maken van de klantkennis die beschikbaar is binnen jouw bedrijf en daardoor nóg effectiever meer omzet realiseren. Wil je meer weten over hoe je meer Winst behaalt door gebruikmaking van de R,F,M analyse? Klik dan hier voor het artikel.

Uit onderzoek blijkt dat bestaande klanten gemakkelijker genegen zijn om meer diensten of producten af te nemen bij een leverancier die ze al kennen, dan een andere/nieuwe leverancier. LET WEL OP: doordat (met name via internet) markten veel transparanter en toegankelijker worden, het veel gemakkelijker wordt voor klanten om ook bij een andere leverancier ‘ervaring op te doen’, hetgeen vaak gebeurt wanneer een klant het idee heeft dat hij te weinig aandacht krijgt.

Tip 3. Durf te vragen

Omzet verhogen door te vragen. Vraag je klanten om doorverwijzingen. Concreet, zonder omwegen. Vraag of ze je willen helpen aan nieuwe klanten en dus aan meer omzet! Wanneer jij je bestaande klanten goed helpt (en ze dus tevreden zijn), dan zijn ze vaak genegen om je aan nieuwe klanten te helpen, simpelweg als je er naar vraagt. Vraag ook om referenties die je kunt gebruiken op je website bijvoorbeeld. Het werkt! Iedere keer weer. Let er hierbij wel op dat je zorgt dat je klanten enthousiast zijn over je. Met andere woorden zorg dat je hun verwachtingen overtreft. Hierbij werkt het beter om de verwachtingen niet te hoog in te zetten en deze te overtreffen, dan dat je de verwachtingen heel hoog legt en moeite hebt deze te overtreffen. Het klinkt wellicht heel logisch, maar in de praktijk werkt het ook zo. Pas het dus toe!

omzet verhogen op lange termijn

Tip 4. Maak ambassadeurs van je klanten

Een van de meest effectieve manier om je omzet te verhogen, maar die (vaak) meer tijd kost is er voor zorgen dat je niet alleen meer omzet ‘haalt’ uit je bestaande klanten, maar dat je van je bestaande klanten ambassadeurs gaat maken van jouw bedrijf. Omzet verhogen is op deze manier bijna een vanzelfsprekendheid. Want wanneer jouw beste klanten, jouw ambassadeurs worden, dan heb je eigenlijk accountmanagers die niet op je loonlijst staan. Daar komt bij dat deze accountmanagers een stuk geloofwaardige overkomen bij je nieuwe klant, dan de accountmanagers die je iedere maand een salaris betaalt. Het probleem is echter wel dat het niet zo heel simpel is om van je klant een ambassadeur te maken. Maar het is wel belangrijk én het is wel degelijk uitvoerbaar. Zorg er voor dat je klant iedere keer weer tevreden is wanneer hij/zij een product of dienst bij je afneemt. En zorg er vervolgens voor dat hij/zij niet alleen tevreden is, maar enthousiast wordt over jouw bedrijf en/of dienstverlening. En vervolgens moet het enthousiasme verder worden aangewakkerd, doordat je klant een fan wordt van jouw bedrijf.

Hoe doe je dat?

Zorg er voor dat je continue het ABC voor klanten hoog in het vaandel houdt. Met andere woorden, zorg voor:
Aandacht. In dit geval zorg dat je aandacht geeft, vooral op momenten dat een klant dat niet verwacht.
Begrip. Hierbij moet je vooral begrip tonen voor een klant op het moment dat je dat eigenlijk helemaal niet hebt.
Complimenten. Geef een klant eens wat vaker een compliment.

Zorg voor goede CEX bij je klanten.
Nee, geen SEX, maar CEX (Customer EXperiece) oftewel klantervaring. Een goede klantervaring bestaat uit een combinatie van: het gevoel laten ervaren dat een klant krijgt wanneer zijn probleem wordt opgelost of er invulling wordt gegeven aan zijn specifieke klantbehoefte in combinatie met Aandacht, Begrip en Complimenten

En verleen meer service. Verleen meer service dan je belooft hebt en dan jouw klant van je verwacht.

Met andere woorden: je overtreft op allerlei manieren de verwachtingen van je klant. En dán maak je fans van je klanten. Benieuwd naar hoe dat in de praktijk werkt? Kijk dan dit korte filmpje van marketinggoeroe Jos Burgers over hoe je ambassadeurs maakt van klanten.

Wat is het probleem?

Wanneer onderzoeken telkens aantonen dat:

waarom blijkt het in de praktijk toch vaak zo lastig?

In de praktijk durven bedrijven vaak onvoldoende kritisch naar zichzelf te kijken en gaan ze er van uit dat de ooit ingeslagen weg, de beste en de enige weg is. Dat geldt o.a. voor: Oilily, Schoenenreus, OAD, Free Record Shop, Halfords, Siebel, Etam, Jobbird, Travelbird, Leapp, Supertrash, Imtech. En dat is slechts een kleine greep uit faillissementen van alleen Nederlandse bedrijven…

Wat is de oplossing?

De oplossing is simpel, alleen is simpel in de praktijk niet altijd even gemakkelijk.
Zorg dat de boel in beweging komt! Met andere woorden; handen uit de mouwen. Zorg dat je de goede dingen doet (uitvoeren), met de juiste mensen (A-team), in de logische volgorde (prioriteiten stellen).

Met name voor de 4 concrete tips/handvatten geldt: BEGINT EER GE BEZINT! Wacht niet af! Pas het toe! Ga het doen! Zoek niet uit óf het werkt, maar zorg ervoor dat je een manier vindt dát het werkt!

En wanneer je niet begint, maar eerst bezint: Zorg dan dat je een heldere visie hebt, met duidelijke doelen, een goede strategie, en een plan dat gedragen wordt door alle betrokkenen. Maar vergeet dat de waarde van een plan (of een uitgewerkt rapport van een duur bureau) nihil is, als je niet in actie komt!


Uiteraard zijn er nog tal van andere manieren om je omzet verder te verhogen, maar dit zijn de 4 effectiefste tips om je omzet te verhogen!

Meer omzet met een bedrijfsadviseur

Heb je behoefte aan meer klanten? En wil je effectief stappen zetten in het realiseren van meer omzet? Ben je op zoek naar iemand die  jou daarin kan begeleiden, zodat je niet alleen meer omzet, maar ook meer Winst gaat maken? Klik dan hier om kennis te maken, en kom er achter of mijn toegevoegde waarde net zo sterk is, als jouw koffie.


 

Origineel weergeven