Help, ik weet (niet) hoe ik er financieel voor sta!
Herken je dit?
Je bent net bij je accountant geweest en zij/hij heeft je uitgelegd wat de exacte winst (of het verlies) was het afgelopen jaar. Er wordt toelichting gegeven op wat ‘fiscale posten’ en je hebt kunnen lezen wat de solvabiliteit en rentabiliteit was. Op het vreemd vermogen én het eigen vermogen. Kortom je bent weer helemaal bijgepraat. Je weet hoe je er financieel voor staat. Toch?
En als je thuis komt wordt er gevraagd: “En hoe was het bij de Accountant”. “Oh wel goed” antwoord je. “Was er nog wat nieuws te melden?” is de vervolgvraag. “Niets bijzonders, ze hebben nog een extra aftrekpost kunnen vinden” weet je nog te melden. Maar als je eerlijk bent ben je al meer dan de helft vergeten van wat er besproken is. En een dag later op de zaak besef je je dat er nog maar bar weinig is blijven hangen van het gesprek en dat de inhoud van het jaarrapport al helemaal naar de achtergrond is verdwenen. Hoe kan dat toch? Cijfers zijn toch altijd belangrijk, zeker voor jou als ondernemer?
Troost je met de gedachte dat het bovenstaande voor het merendeel van de ondernemers bekend in de oren klinkt én dat zelfs veel accountants hun jaarcijfers niet altijd kunnen reproduceren.
In dit voorbeeld ga ik in op een lezing die ik heb gegeven aan een 50 – 60 tal accountants, fiscalisten en boekhouders. Hen stelde ik dezelfde vragen die ik ook aan ondernemers stel waar ik mee samenwerk. En wat denk je; ……..
De vragen…
Mijn stelling van die bewuste avond was dat wanneer er één beroepsgroep is die een goed financieel zicht moest hebben op haar cijfers, dat dat toch wel accountants/boekhouders/fiscalisten zijn. Dit werd beaamd door de toehoorders.
“Ter controle heb ik daarom een aantal vragen”.
Mijn eerste vraag: "Weet je wat je omzet is? (en schrijf deze op)"
er werd druk geschreven, dus dit was een inkoppertje.
Mijn tweede vraag: "Wat zijn je bedrijfskosten? (en schrijf deze op)"
Eerste vraag uit het publiek …… "Bedoel je in of ex btw?"
Tweede vraag uit het publiek …… "Bedoel je in-, of ex-, personeelskosten?"
Derde vraag uit het publiek …… "Bedoel je met of zonder ondernemersbeloning?"
een enkeling schreef wat op en de rest zat te wachten op antwoorden op de gestelde vragen….. geen inkoppertje??
Mijn derde vraag: Wat is naast omzet en kosten de 3e resultaatbepaler waar je jouw bedrijf op stuurt?
“Bedoel je de prijs……..?”
“Of is dat niet gewoon het aantal klanten…
“Uren” misschien….?
Inderdaad: capaciteit is de derde resultaatbepaler van een bedrijf (en in het geval van accountants wordt dat uitgedrukt in uren).
Het werkelijke probleem
Of je als ondernemer nu veel of weinig ‘met cijfers bezig bent’, in de praktijk wordt er (zelfs door accountants en boekhouders) te weinig gekeken naar de cijfers waarmee je je bedrijf écht kunt sturen. De omzet weten de meeste ondernemers nog wel op te noemen zonder in het dashboard van het boekhoudprogramma te kijken, maar bij kosten haken 8 van de 10 ondernemers af of geven ze antwoorden die meer dan 25% afwijken van de werkelijkheid.
Wat gaat er mis
Door een gebrek aan financieel inzicht in de cijfers waar je je bedrijf mee stuurt, worden er verkeerde uitgangspunten genomen. Maar wanneer het uitgangs-, of vertrek-, punt niet goed is en je dus ook niet kunt bepalen of de doelstelling klopt, hoe kun je dan de juiste koers bepalen? Inderdaad: dat lukt niet, althans nooit goed.
De oplossing
Door de belangrijke cijfers inzichtelijk te hebben kun je wél komen bij het juiste vertrekpunt. Ben je in staat om de juiste doelen te stellen waar je je op kunt focussen. En lukt het om de juiste koers uit te stippelen.
Wat je dan precies moet weten?
– Reken het aantal werkbare dagen uit (dagen per jaar dat je bedrijf geopend is).
– Reken uit wat je kosten zijn per werkbare dag (totale kosten: werkbare dagen)
– Reken uit wat je capaciteit is per werkbare dag (uitgedrukt in uren, kg, liter, aantal transacties)
– Reken uit wat je kostprijs is (per uur, kg, liter, transactie)
Blijf jezelf als ondernemer ontwikkelen en leer hoe je vanaf de achterkant van een bierviltje je bedrijf kunt sturen. Hoe je dat doet? Bekijk het stappenplan op mijn website of kijk onder het kopje: MKS-methode naar een MKS-adviseur bij jou in de buurt.
Gevolg
Doordat je inzicht krijgt in cijfers die bepalend zijn voor het resultaat kun je écht gaan plannen. Krijg je grip, vertrouwen en gevoel bij hoe je bedrijf (financieel) kunt sturen. Het geeft rust, zorgt voor de juiste focus én een hogere winst.
Durf jij je te ontwikkelen? Bel me op voor een vrijblijvende kennismaking dan kijken we of jouw koffie nét zo sterk is als mijn toegevoegde waarde.