« Free publicity. Is dat voor mijn bedrijf van belang?»

Gepubliceerd op 27-03-2020

Free publicity krijg je niet zomaar. De krant, het weekblad of de pers in het algemeen moet jouw nieuws van dien aard vinden, dat ze het graag met hun lezers willen delen. Is het de moeite waard om daar tijd in te steken?

Free publicity, wat is het precies?

Free publicity is gratis publiciteit. Het is niet-betaalde berichtgeving over jouw organisatie in een nieuwsmedium, zoals de krant, de tv, op een website of elders op het internet. Free publicity klinkt leuk, maar kent naast voordelen ook een aantal nadelen.

Voor- en nadelen

Free publicity heeft zowel voordelen als nadelen. De voordelen spreken voor zich:

  • Het is gratis. Je bedrijf, product, dienst of merk wordt gratis onder de aandacht gebracht.
  • Het is objectief. Of in het slechtste geval: het lijkt objectief. Want het is verslaggever of journalist die iets over jou publiceert. Je doet het dus niet zelf.

Nadelen lijken er in eerste instantie niet meteen te zijn, maar toch…:

  • Geen invloed. Je hebt géén invloed op het tijdstip en de inhoud van de berichtgeving. Je kunt wel een positief persbericht maken en de redactie vragen of je het concept bericht nog mag checken, maar uiteindelijk beslist de redactie zelf.
  • Strategie. Bij organisaties die goed scoren met free publicity komt dit niet vanzelf. Free publicity maakt dan vaak onderdeel uit van gedegen marketingcommunicatieplan. Er ligt dus een hele strategie aan ten grondslag. Dat kan heel goed werken, maar kost uiteraard wel veel tijd, inspanning en dus geld.
  • Juiste doelgroep? Neemt een medium je bericht over? Mooi! Het blijft echter wel de vraag of jouw doelgroep dezelfde is dan die van het medium. Benader je een medium met een nieuwsbericht? Check dan van tevoren wat hun doelgroep is.
  • Contact met de pers. De pers is altijd op nieuwtjes uit en willen daar vaak hun eigen draai aan geven. En is die wel altijd positief? Neemt men met jou contact op, dan zul je goed voorbereid moeten zijn.

Regionale- en lokale media

Regionale- en lokale media zijn uiteraard eerder genegen om iets over een bedrijf in hun regio of woonplaats te publiceren dan landelijke media. Vijf ideeën om meer bekendheid te krijgen zijn:

  1. Stuur een persbericht
  2. Schrijf een column 
  3. Doe een onderzoek

Tip
Regionale- en lokale media plaatsten eerder een bericht over een regionale onderneming dan de landelijke media.

Publiciteit met vakkennis

Heb je iets nieuws te vertellen op het gebied van jouw vak? Dan is dat vaak ook heel interessant voor jouw collega’s in de markt. Vakbladen willen dat graag publiceren in een gedrukte versie, op hun website of in hun nieuwsbrieven.

Dus heb je ergens onderzoek naar laten doen? Door officiële instanties zoals TNO of door afstudeerders? Maak er een rapport van en stuur het naar de vakbladen van je branche. Hetzelfde geldt voor al je nieuws: nieuwe producten/diensten, innovaties, open dag of een beurs, de overname van een bedrijf, enz.


Tip.
Met nieuws dat interessant is voor jouw branche, kun je goed bij de redacties van de vakbladen terecht.

Betaalbare reclame maken kan ook anders

Free publicity is weliswaar gratis, maar er zijn meer mogelijkheden voor het maken van betaalbare reclame. Kijk eens naar deze Top 100 van Reclame-ideeën https://www.klantvisie.nl/artikelen/rubriek/top-100-van-reclame-ideeen


Tip.
Free publicity kan heel goed werken, maar kost vaak meer tijd dan je in eerste instantie verwacht. Heb je echt iets nieuws te vertellen? Stuur dan een persbericht naar de media met dezelfde doelgroep als die van jou. Vergeet daarbij de vakbladen niet.

 

Afbeelding van Andy Leung via Pixabay

download-1-1604314901.jpg