« Nope, jouw prijs is ZEKER niet het belangrijkst!

Gepubliceerd op 24-09-2024

Veel ondernemers overschatten de invloed van de prijs van hun product of dienstverlening als beslissingsfactor in het verkoopproces.

Bij bijna ieder bedrijf waar ik kom krijg ik te horen: ‘Ja, maar in onze branche werkt het anders, bij ons is alleen de prijs bepalend of onze opdracht doorgaat’

En op basis van die overtuiging wordt dan gekeken of er niet toch korting gegeven moet worden...

Maar hoe komt het nu dat ondernemers de INDRUK hebben dat de prijs allesbepalend is?

Daar is een hele verklaarbare reden voor….

Ondanks het feit dat de prijs zeker niet de belangrijkste factor is die bepaalt of iemand iets bij je koopt, wordt er wel tegen je gezegd: “je prijs is te hoog”.

Het is veruit het meest gebruikte argument om 'van je af te komen'. Zo voorkomen potentiële klanten dat ze een inhoudelijke discussie met je aan moeten gaan.

Zelfs op internet staat de prijs niet bovenaan als beslissingsargument van een koper.

Er zijn namelijk beslissingsargumenten die VEEL belangrijker zijn voor een koper dan de prijs.

Zorg er dus voor dat je je kunt onderscheiden op de beslissingsargumenten die voor een (potentiële) klant belangrijker zijn dan de prijs.

Weten welke beslissingsargumenten belangrijker zijn dan de prijs?

  1. Goed gevoel bij de persoon en/of het bedrijf dat het product of de dienst levert
  2. Wordt mijn probleem opgelost
  3. Luistert men naar mij
  4. Kan ik het ervaren
  5. Kwaliteitsgevoel
  6. Gemak

Op deze onderdelen zul je je als bedrijf/ondernemer dus moeten onderscheiden op een positieve manier van je concurrenten.

Wat is in de praktijk het probleem?

Veel bedrijven of ondernemers lukt het niet om voldoende onderscheidend te zijn op de hierboven genoemde beslissingsargumenten.

Dáárom hebben ze het gevoel dat ze door hun klant alleen beoordeeld worden op basis van prijs.

De kans dat je dán je opdracht binnenhaalt is stukken kleiner, omdat het nooit zo is dat je in álle gevallen met ál je producten of diensten áltijd het goedkoopste bent.

Wanneer je dus écht last hebt van prijsconcurrentie zul je moeten werken aan de hiervoor genoemde, andere beslissingsfactoren!

Ontvang je graag meer tips waar jij als ondernemer iets aan hebt? Schrijf je dan kosteloos in voor onze nieuwsbrief: https://lnkd.in/eb6TUCJ6

Ben je ondernemer en kun je wel wat hulp kunt gebruiken bij het beïnvloeden van het beslissingsproces bij jóuw klanten? Bel (06-53756903) of mail me (edwin@bedrijfsmaat.nl) óf plan zelf een afspraak via de link.

Wij begeleiden MKB-ondernemers bij het realiseren van meer winst. Zorgen ervoor dat je uit de operatie komt en meer grip, rust, plezier en rendement ervaart binnen je bedrijf.

Prijs-1730119836.jpg