Als ik financiën niet belangrijk vindt, vindt niemand dat
Deze briljante uitspraak kwam van een ambitieuze onderneemster met wie ik onlangs sprak.
Ze had een prachtig bedrijf opgebouwd, had al flink geïnvesteerd in zelfreflectie en leiderschapsontwikkeling, maar één ding besefte ze terdege: als zij zelf niet bezig is met winst maken, dan doet niemand dat voor haar.
Gevolg? Het bedrijf kabbelt voort, zonder écht te groeien. Op zich prima als je tevreden bent met ‘business as usual’, maar als je ambities hebt, wil je niet stil blijven staan. Winst is immers de zuurstof van je bedrijf. En nee, winst maken is voor de meeste ondernemers geen doel op zich.
Het is eerder het gevolg van het stellen van andere ambitieuze doelen, zoals:
- Ontwikkeling – Denk aan tevreden medewerkers en blije klanten
- Groei – Niet alleen qua omzet, maar ook als mens en organisatie
- Professionalisering – Efficiëntere systemen en betere processen
- Innovatie – Nieuwe, verbeterde producten en diensten
Hoe zorg je ervoor dat winst een logisch gevolg wordt?
Door:
✅ Acties, bevoegdheden en verantwoordelijkheden helder en meetbaar te maken.
✅ Je team te informeren, te betrekken, vertrouwen te geven en te ondersteunen.
✅ Klanten te overladen met oprechte aandacht, begrip en complimenten.
En wat levert dat je op? Nou, dit:
🎯 Loyalere klanten – Want wie voelt zich niet graag gewaardeerd?
🎯 Betere en betrokken medewerkers – Een dream team dat ervoor gaat.
🎯 Overzicht – Minder chaos, meer rust.
🎯 Betere resultaten – Want daar draait het uiteindelijk om, toch?