« Hoe ga je om met (zakelijke) roddels?»

Gepubliceerd op 02-09-2024

Veel mensen doen het en evenzoveel mensen hebben er last van: roddelen. Kwaad spreken over een ander. Vaak gebaseerd op (persoonlijke) (voor)oordelen. 

Toch krijg je weleens de indruk dat sommige mensen het vandaag de dag fantastisch vinden om te roddelen. Het ene negatieve verhaal volgt het andere negatieve verhaal op waarbij niemand gespaard lijkt te worden.

Zelfbenoemde ‘nieuwsprogramma’s’ en ‘juicekanalen’ zijn dan ook mateloos populair.

En natuurlijk komt iedereen wel ooit in de verleiding om te roddelen (ja, wij ook..)

Toch kleven er aan roddelen een aantal forse nadelen:

 

Je geeft de indruk, dat het normaal is om negatief over een ander te praten (misschien zelfs wel over degene tégen wie je nu aan het roddelen bent)

 

Achter de meeste roddels zitten onwaarheden of onjuistheden of zaken die je niet zeker weet, of in ieder geval een bepaalde context nodig hebben

Roddelen is negatief (praten over iemand). Terwijl de meeste mensen toch liever omgaan met mensen die positief praten (over anderen)

Kortom: roddelen maakt je in de ogen van anderen niet echt aantrekkelijk(er)!

Wanneer je als ondernemer al de nodige meters hebt gemaakt, dan maak je zeker ook een keer mee (en/of krijg je te horen) dat er over je bedrijf/jouw aanpak/jou is geroddeld.

Hoe wordt er gereageerd op roddels?

De primaire reactie van veel mensen die het overkomt, is om iets negatiefs te zeggen over degene die over hén geroddeld heeft.

Hoe logisch deze reactie ook lijkt; wanneer je zelf iets negatiefs zegt over een ander, dan ben je niet veel beter dan degene die iets over joú zegt; toch?

Daarnaast lost het niets voor je op.

Anderen proberen juist de roddel te ontkrachten en schieten in de verdediging.

Klinkt ook heel logisch, maar of het echt helpt… (en nodig is…)

Feit is dat je geen invloed uit kunt oefenen op wat andere mensen van je vinden of over je zeggen.

Hoe kun er het beste mee omgaan?

De meest effectieve manier, hoe je om kunt gaan met roddels/roddelpraat: accepteer dat het zo is en dat het nou eenmaal kan voorkomen dat sommige mensen soms negatief over je praten.

En probeer het niet te zien als een probleem, maar als een (bij)verschijnsel.

Een bijverschijnsel omdat je opvalt, onderscheidend bent, aandacht krijgt, voor je mening durft op te komen, of omdat je een impopulaire mening durft te delen.

Blijf dus vooral jezelf en laat je niet van de wijs brengen door een (zakelijke) roddel.

En om te voorkomen dat je zelf de fout in gaat, onthoud goed:

“Wanneer je niets positiefs over iemand kunt zeggen, kun je beter je mond houden”.

Niet echt een ‘catchy one-liner’ of ‘juicy-story’, maar het helpt je wel om te voorkomen dat je voor anderen ‘aantrekkelijker’ bent om mee om te gaan.

Wij begeleiden MKB-ondernemers bij het realiseren van meer winst. Zorgen ervoor dat je uit de operatie komt en meer grip, rust, plezier, en rendement ervaart binnen je bedrijf. 

Afbeelding4-1727195778.jpg