Dát is pas leiderschap
Veel ondernemers en managers (diegenen waarvan leiderschap wordt verwacht), denken dat leiderschap gaat over: ‘de baas’, of ‘de verantwoordelijke’ zijn.
Maar jouw taak als leider is niet de baas zijn, maar zorgen voor de mensen die onder jouw hoede en verantwoordelijkheid vallen.
Daarom is het tonen van écht leiderschap zo lastig.
Verantwoordelijkheid dragen voor de dingen die je zélf doet is makkelijk. Verantwoordelijkheid dragen voor wat anderen doen, betekent dat je je kwetsbaar op moet kunnen en durven stellen.
Om dat te kunnen moet je vertrouwen kunnen geven aan je mensen, in de wetenschap dat ze fouten kunnen maken, waarvan je zelf de dupe kunt zijn.
Vertrouwen geven betekent dat je kunt en durft te zeggen:
- Ja, ik heb een vergissing gemaakt.
- Ik ben trots op jullie.
- Wat vind jij ervan?
- Kan ik helpen?
- Dank je.
- Wij.
Het betekent dat je weet wat je mensen bezig houdt, zowel op de werkvloer als daarbuiten.
In de praktijk kom ik vaak tegen dat door de waan van de dag en drukte binnen een bedrijf er (te) weinig oog is voor wat medewerkers bezighoudt.
Een goede ondernemer is dan ook niet per definitie altijd ook een goed leider.
Maar soms kom je ondernemers tegen die én weten hoe ze een bedrijf op kunnen bouwen, maar ook weten wat hun medewerker(s) bezighoudt.
Dát zien én laten merken aan je medewerkers is een mooi staaltje leiderschap.
Verrast worden door dit soort acties zorgt ervoor dat we ons beseffen met wat voor mooie opdrachtgevers wij mogen werken.