« Hoe bepaal je je verkoopprijs»

Gepubliceerd op 24-02-2025

Laten we eerlijk zijn: prijzen bepalen is een beetje zoals voor de eerste keer op date gaan. Je wilt niet te hoog inzetten en afschrikken, maar ook niet te laag zodat je jezelf tekort doet.

Toch gaat het bij veel bedrijven mis als het gaat om het bepalen van de verkoopprijs.

"Waar dat aan ligt?"

Een veel gehanteerde manier om de prijs te bepalen is de (productie)kosten van een product of dienst nemen en daar een percentage (marge) bovenop zetten. En waar het dan mis gaat is bij het bepalen van de kostprijs.

Veel ondernemers kennen de kostprijs van hun bedrijf niet. Vaak wordt uitgegaan van een kostprijs die ‘ooit een keer is berekend’. Of men gaat uit ‘van de markt’. Het probleem is dan, dat het vertrekpunt vaak niet klopt. Wanneer je dan vervolgens je marge bepaalt, dan wordt deze dus berekend over een verkeerd uitgangspunt.

Resultaat: een (té) lage winst of nóg erger een verkoopprijs die ónder de kostprijs ligt.

Dit lijkt misschien een scenario uit een slechte horrorfilm, maar het komt (anders dan in de film) in de praktijk regelmatig voor.

Zorg er dus voor dat je eerst goed je kostprijs berekent (wanneer je niet weet hoe je dit klusje klaart, raadpleeg dan een MKS-adviseur bij jou in de buurt).

Vervolgens kun je je marge bepalen.

Hoe hoog je marge kan zijn wordt bepaald door de toegevoegde waarde die je levert voor Een klant (mocht je willen weten hoe je daar achter komt; neem dan contact op met een Bedrijfsmaat of andere bedrijfsadviseur).

Maar let op: wanneer je geen (zichtbare of merkbare) toegevoegde waarde levert, dan wordt je marge bepaald door de marktprijzen. Wanneer je klant het verschil tussen jou en je concurrent nl. niet ervaart, dan is het enige wat de klant kan vergelijken de prijs.

Het is dus belangrijk om merkbare toegevoegde waarde te leveren voor jouw klanten. In dat geval zijn ze nl. bereid om meer te betalen voor je product of dienst.

Zorg ervoor dat je bij het bepalen van je marge in ieder geval voldoende winst realiseert met je bedrijf. Winst is namelijk de zuurstof voor je bedrijf.

Dus:

  • Ken je kostprijs
  • Lever merkbare toegevoegde waarde
  • Zorg dat je marge zorgt voor voldoende winst
Verkoopprijs-1743930715.jpg