Hoe krijg je meer klanten?
Hoe krijg je meer klanten? Wat moet ik doen om nieuwe klanten te krijgen? Met welke handvatten kan ik aan de slag?
Meer klanten leiden (normaliter) tot meer omzet en als het goed is ook tot meer Winst. Maar hoe krijg je meer klanten? Moet je dan een goede verkoper zijn om meer klanten ‘binnen te hengelen’? Kost het niet te veel geld om reclame te maken en dergelijke. In dit artikel krijg je handvatten om mee aan de slag te gaan.
Voordat je begint…
Voordat je aan de slag gaat met het binnenhalen van meer klanten, ga ik ervan uit dat je als ondernemer een tweetal zaken al op orde hebt. Wanneer dit niet het geval is, dan zul je daar eerst mee aan de slag moeten gaan.
- Zorg voordat je begint dat je weet wat jouw bedrijf, product en/of dienst uniek maakt. Op welke manier onderscheidt jij je van je concurrenten (unique selling points en unique buying reasons).
- Zorg dat je netwerkt. Met andere woorden zorg ervoor dat de mensen binnen jouw (zakelijke) netwerk weten waarvoor ze bij jou moeten zijn. Maak duidelijk met wat voor uitdagingen ze jou(w bedrijf) moeten benaderen.
Wanneer je weet wat je unique buying reasons zijn en jouw netwerk weet waarvoor ze bij jou moeten zijn, kun je écht aan de slag.
Hoe krijg je meer klanten? Zet deze 6 stappen
Hieronder de 6 stappen die ervoor zorgen dat je met jouw bedrijven nieuwe klant binnen haalt. Deze stappen behandel ik in de volgorde waarin de meeste ondernemers er mee aan de slag gaan. En wat is nou hetgeen je als ondernemer zou moeten leren. Stap 1 is het makkelijkste om te doen, maar werkt ook het minst. Terwijl stap 6 het beste werkt, maar ook meteen het lastigste is.
In de praktijk steken de meeste bedrijven het overgrote deel van hun verkoopbudget aan stap 1 tot en met 4. Wanneer je als ondernemer een groter gedeelte van je verkoopbudget steekt in stap 5 en 6 dan zul je zien dat dat veel effectiever werkt. TIP zorg dat je begint met stap 6 en zo langzaam terugwerkt naar stap 1. Dat is namelijk VERUIT de meest effectieve manier om mensen te overtuigen om klant bij je te worden.
Besef jezelf dat stap 5 en 6 meer tijd en energie kosten (maar wel het meest effectief zijn) en dat stap 1 tot en met 4 het makkelijkst te zetten zijn (en een voldaan gevoel kunnen geven) maar in de praktijk het minst effectief werken voor (potentiële) klanten.
Stap 1. Hoe krijg je meer klanten met verkoopverhalen
Vertellen dat je goed bent, of dat je de beste bent. Vertellen dat je de beste producten levert etc. In de praktijk zitten heel weinig mensen er op te wachten om van anderen (jou) te horen dat ze goed zijn. Een veel gehoorde marketinguitspraak luidt dan ook: mensen willen graag iets kopen, maar hebben er een hekel aan als er iets aan ze wordt verkocht. Hoe krijg je meer klanten met verkoopverhalen? Zorg ervoor dat jouw verkoopverhalen afkomstig zijn van jouw klanten, in plaats van jezelf of je medewerkers.
Stap 2. Brochures, advertenties, mailings
Als verkoopmanager/hoofd buitendienst zijn dit vaak de eerste argumenten die verkoopmedewerkers aangeven waarom het zo lastig is om het product of de dienst aan de man/vrouw te brengen; “we hebben nog geen brochures”, of; “zouden we er niet eerst een mailing uit sturen”, of; “ja, maar we adverteren ook te weinig”. U moet zich realiseren dat brochures, advertenties en mailings eigenlijk verkoopverhalen zijn, maar dan op papier (of op de computer). Het werkt wel, maar in zéér beperkte mate. Dat wil dus niet zeggen dat je het niet moet inzetten, alleen moet je er niet van verwachten dat daardoor mensen ineens klant bij je (bedrijf) willen worden.
Stap 3. Presentatie. Buitenkant
Wanneer klanten u (nog) niet kennen en hun eerste oordeel vellen, dan is dat gebaseerd op de manier waarop uw bedrijf zich presenteert. Met andere woorden hoe ziet uw bedrijf er uit. Ondanks het feit dat uw buitenkant niet altijd overeenkomt met wat Een klant ‘van de binnenkant’ mag verwachten, is dit wel vaak de beoordeling van een potentiële klant. Wanneer je dus wilt ‘overkomen’ bij je (potentiële) klant zorg er dan voor dat jij (en jouw bedrijf) datgene uitstraalt wat je wilt ‘verkopen’. Dit betekent dat je aandacht moet geven aan hoe je jezelf presenteert, de huisstijl die je gebruikt, het wagenpark en de machines waar je gebruik van maakt.
Stap 4. Nieuws
Wanneer je met je bedrijf (zorgt dat je) het nieuws haalt, dan heeft dat veel meer impact dan alle advertenties en brochures bij elkaar. Hoe groter het nieuwsmedium hoe omvangrijker de impact uiteraard. Dus wanneer je de landelijke krant haalt, dan heeft dit logischerwijs meer impact dan dat je in een regionaal blad het nieuws haalt. Je kunt het lot natuurlijk een beetje helpen door ervoor te zorgen dat je in het nieuws komt.
Stap 5. Hoe krijg je meer klanten? Met ambassadeurs!
Klanten die over u(w bedrijf) praten en vertellen dat u (w bedrijf) het goed doet. Vanaf deze stap begint marketing pas écht te werken. Wanneer andere mensen vertellen dat u (als bedrijf) goed bent, dan ben je pas écht goed bezig. Wat moet je daarvoor doen? Zorgen dat je jouw ideale klanten tot ambassadeurs benoemt. En benoem ze niet alleen tot ambassadeurs, maar zorg er voor dat je ze ook extra aandacht geeft (meer dan een normale klant). En durf een gedeelte van je marketingbudget aan hen te besteden. Op deze manier creëer je meer binding en is de kans groter dat zij je gaan aanbevelen bij anderen. Het is niet gemakkelijk, maar als je er in slaagt dan heb je hele geloofwaardige ‘vertegenwoordigers’ van je bedrijf tot je beschikking.
Stap 6. Klantervaring; de beste manier om meer klanten te krijgen!
Hoe krijg je meer klanten? Door hem/haar een ervaring te geven. Met andere woorden; laat een potentiële klant ervaren hoe het is om klant bij je te zijn. Hoe doe je dat? Dat is even eenvoudig als lastig: help een potentiële klant. Klanten willen liever niet iets kopen. Ze willen geholpen worden. Zorg er dus voor dat jij je potentiële klant helpt, zodat hij/zij ervaart wat het is om klant te zijn bij jouw bedrijf. Dit kost uiteraard het meeste tijd en energie, maar levert wel de meest effectieve bijdrage als het gaat om meer klanten aan je bedrijf te binden.
Door met bovengenoemde stappen aan de slag te gaan werk je écht aan meer klanten. Het maken van een plan, het monitoren en sturen ervan, zoals hierboven beschreven kun je ideaal doen met een bedrijfsadviseur of business coach die ervaring heeft met het begeleiden van ondernemers door gebruik te maken van een beproefde en bewezen adviesmethodiek die leidt tot meer Winst (benieuwd naar MKS tools? Kijk dan onderstaand filmpje.