« Meer rendement uit je bedrijf? Volg dit stappenplan!»

Gepubliceerd op 03-12-2019

Wil jij net als elke ondernemer meer rendement behalen met je bedrijf halen? Hoe doe je dat nou precies? In dit artikel een 6-stappenplan dat je kunt volgen om er voor te zorgen dat ook jouw bedrijf meer rendement realiseert.


Stap 1 – Zorg voor een goede strategie

Een goede aanpak, een goede strategie helpt om meer rendement te realiseren. Maar dan moet die wel:

  • gebaseerd zijn op de visie die jij op de markt hebt;
  • passen bij je doelgroep (klanten); en
  • leiden tot een winstgevend bedrijfsmodel.

Stap 2 – Zorg voor een goed plan

Realiseer meer winst met een goed doordacht plan. Een businessplan dat SMART is. Oftewel een plan dat doelstellingen heeft die:

  • Specifiek zijn;
  • Meetbaar zijn;
  • Acceptabel zijn (het moet wel bij je passen);
  • Realistisch zijn; en
  • Tijdgebonden zijn.

Stap 3 – Zorg voor de juiste processen, producten en mensen

Processen

Goede processen zijn cruciaal voor de ontwikkeling van een bedrijf. Goede processen (en verbeteringen ervan) zorgen voor efficiëntie en maken het mogelijk om het bedrijf en/of de activiteiten te laten groeien én om meer rendement te realiseren. Zorg daarom voor processen die je inzicht geven in- en control over- je cash flow. Voor processen die je verkoopactiviteiten stroomlijnen. Veel bedrijven maken winst, maar laten een groot gedeelte van diezelfde winst wegsijpelen, door het gebrek aan goede processen.

Producten

Kijk kritisch naar wat je verkoopt en wat de belangrijkste marketingstrategie is voor jouw product of dienst. Dit geldt ook voor prijsstelling,  verpakking (letterlijk of figuurlijk) en doelgroep. Veel ondernemers gaan ervan uit dat klanten een product of dienst op dezelfde manier bekijken zoals zij dat zelf doen, maar dat is lang niet altijd het geval. Als jouw product of dienst niet als belangrijk of relevant wordt beschouwd zal het niet verkopen.

Mensen

Er voor zorgen dat de juiste mensen voor je werken is bepalend voor het succes van je bedrijf. Een omgeving creëren waar mensen het gevoel hebben dat ze optimaal kunnen presteren (het best uit zichzelf kunnen halen) is daarbij cruciaal. De goede mensen hebben, zal niet tot succes leiden wanneer ze in een omgeving moeten werken waar ze het gevoel hebben dat ze geen fouten mogen maken.

Stap 4 – Focus op meer rendement door keuzes te maken

Durf keuzes te maken die er voor zorgen dat je de focus houdt op winst maken, in plaats van omzet behalen. Omzet betekent per definitie: werk. Maar omzet betekent niet per definitie winst. Dit betekent dat je keuzes moet durven te maken. En zoals Jos Burgers al heeft gezegd: keuzes maken betekent kiespijn.

  • Het afscheid nemen van klanten welke niet rendabel zijn is wellicht wat lastig, maar is wel noodzakelijk om winstgevend te blijven met je bedrijf.
  • Je productassortiment verkleinen (in plaats van vergroten) om zodoende de marge te vergroten leidt soms ook tot vervelende gesprekken met klanten, maar zorgen uiteindelijk voor meer winst (specialiseren).
  • Meer aandacht besteden aan je bestaande klanten (en er ambassadeurs van maken) en minder adverteren om nieuwe klanten proberen te bereiken.

Stap 5 – Zorg voor CEX bij je klant

ABCS-600x524.pngUltieme klantervaring. Zorg dat je je klant de ultieme klantervaring laat beleven. Hoe je dat invult verschilt per ondernemer of bedrijf. Waar je echter bij elke klant altijd oog voor moet hebben is aandacht. Klanten willen dat nou eenmaal. Aandacht is datgene wat iedere klant wil hebben. Ongeacht de situatie. Belangrijker nog: een gebrek aan aandacht voor je klant is de nummer één reden waarom klanten bij je weg gaan.

Aandacht, aandacht en aandacht. Maar aandacht is niet het enige waar klanten behoefte aan hebben…. ook begrip is iets waar ze dol op zijn. Begrip voor het feit dat ze je na sluitingstijd nog bellen, begrip voor het feit dat ze de order nog willen wijzigen, begrip voor ….. (vul maar in).  Om het A, B, C – tje compleet te maken: klanten zijn ook altijd dol op complimenten. Complimenten over hoe jij vindt dat ze iets hebben aangepakt, complimenten over het feit dat ze je raadplegen met hun probleem, complimenten over …. (noem maar op).

CEX. Het maakt niet uit welk product je verkoopt, welke dienst je verleent of welke service je levert. Iedere klant wil CEX! Customer EXperience. Oftewel een klantervaring. En wanneer voel je je als klant gewaardeerd (naast het feit dat je voorzien wordt van het juiste advies, het beste product of de passende dienst)? Precies! Als je Aandacht krijgt, Begrip en Complimenten. Als je daarnaast nog Service toevoegt (je lost problemen op voor je klant) en je houdt hier in je communicatie met je klant rekening mee, dan word je voor je klant onweerstaanbaar!

Stap 6 – Zorg dat je grip hebt op je financiën

Veel ondernemers besteden (terecht) hun boekhouding uit. Dat kan als reden hebben dat je er een broertje dood aan hebt, of dat je er geen tijd voor hebt (of voor wilt vrijmaken). Wat echter altijd belangrijk blijft is dat je grip hebt en houdt over je financiën. Als je daar namelijk geen grip op hebt, dan weet je dus niet of je geld verdient met je bedrijf of juist verlies maakt.

Maatregelen voor meer grip op je financiën

1. Reserveer
Zorg dat je (tijdig) reserveringen apart zet. Dus wanneer er omzet op jouw bedrijfsrekening binnenkomt, reserveer dan:

de btw die je ontvangt (zodat je met je aangifte btw het verschuldigde bedrag beschikbaar hebt);
salarisbetalingen (zodat je altijd op tijd de salarissen kunt uitbetalen) en loonheffingen;
winst (zodat je weet waar je voor werkt).
Uiteindelijk blijft er een bedrag over waar je je kosten mee moet betalen. Als dit potje ontoereikend is, dan gaat dat dus direct van je winst(potje) af en zul je dus veel bewuster omspringen met je bedrijfskosten.

2. Zorg dat je boekhouding is bijgewerkt
Of je de boekhouding zelf doet of uitbesteedt; dat maakt niet uit. Maar zorg dat je boekhouding wekelijks bijgewerkt is. Je kunt dan je onderneming sturen op accurate informatie en beslissingen neemt die verantwoord zijn en passen bij de feitelijke situatie.

3. Plan vooruit
Regeren is vooruitzien. En datzelfde geldt voor ondernemen. Als je de boekhouding hebt bijgewerkt, dan weet je wat er gebeurd is. Vorige week, vorige maand, vorig kwartaal en vorig jaar.

Maar in plaats van terugkijken is het nog belangrijker om vooruit te kijken. Welke opdrachten of orders gaan er de komende week de deur uit. Hoeveel omzet wordt er komende week gemaakt. Hoeveel kosten heb ik de komende week. Op die manier krijg je niet alleen inzicht in het verleden, maar ga je ook kijken naar je kansen voor de periode die nog komt.

Door serieus invulling te geven aan het bovengenoemde stappenplan werk je écht aan je bedrijf en haal je meer winst uit je bedrijf. Het plan uitwerken met een bedrijfsadviseur of business coach die ervaring heeft met het begeleiden van ondernemers levert vaak nóg sneller, nóg meer inzicht op en leidt uiteindelijk tot nóg meer winst.


Meer rendement met een bedrijfsadviseur

Ben je op zoek naar iemand die jouw ondernemersvaardigheden kan verbeteren, zodat je beter presteert? Wil jij meer rendement kunt maken? Klik hier om kennis te maken, zodat je kunt ervaren of mijn toegevoegde waarde net zo sterk is als jouw koffie.

download-4-1604329091.jpg